Share

AI gebruiken in de aardrijkskundeles

AI vindt langzaam maar zeker zijn weg in het onderwijs. Steeds meer docenten zien de meerwaarde ervan en weten hoe ze het in hun curriculum kunnen verweven. Maar niet voor ieder vak zijn de toepassingen zo vanzelfsprekend. Aardrijkskunde is zo’n vak waarbij je niet direct denkt: dáár gaan we AI bij inzetten! Maar toch kun je ook in de aardrijkskundeles alle kanten op met AI. Hoe precies, dat laten we je in dit artikel zien. Inclusief een stap-voor-stap handleiding om in een handomdraai je eigen kaarten te maken!

kunstmatige intelligentie




Wat is AI en waarom is het relevant voor aardrijkskunde?

Kunstmatige intelligentie, of AI, is een technologie die steeds vaker opduikt in ons dagelijks leven. Van chatbots tot slimme aanbevelingen: AI maakt veel processen efficiënter en toegankelijker. Maar wat heeft dit te maken met aardrijkskunde? Nou, heel veel! In aardrijkskunde draait het om het begrijpen van de wereld om ons heen en AI kan leerlingen helpen om deze wereld beter te visualiseren en analyseren. Denk aan het verkennen van geografie, klimaatverandering of bevolkingsdynamiek op een manier die eerder niet mogelijk was. AI-tools helpen leerlingen om interactieve en realistische ervaringen op te doen zodat ze complexe concepten beter begrijpen.

AI-tools voor het verbeteren van aardrijkskundelessen

We beginnen eens met een snelle duik in een aantal AI tools die je voor je aardrijkskundeles kunt gebruiken.

Google Earth & AI Mapping

Een van de meest toegankelijke tools voor aardrijkskunde is Google Earth. Hierin is een AI-gestuurde mapping geïntegreerd en daarmee kunnen je leerlingen de wereld verkennen vanuit het klaslokaal. Ze kunnen 3D-weergaven van bergen, steden en zelfs onderwaterlandschappen bekijken. Een leuk projectidee is om leerlingen hun eigen favoriete plekken te laten presenteren met Google Earth: zo leren ze presentatievaardigheden en geografie in één klap. In Google Earth zitten verschillende opties, zoals de timelapse. Hiermee kun je leerlingen bijvoorbeeld vragen de ontbossing in het Amazonegebied te bekijken of de complete uitdroging van het Aralmeer in Oezbekistan.

ArcGIS

ArcGIS is een krachtige tool die AI gebruikt om geografische data te analyseren. Jouw leerlingen kunnen dit gebruiken om bevolkingsstatistieken, milieu-invloeden en klimaatveranderingen bestuderen. Dit maakt het de ideale tool voor het behandelen van actuele thema’s zoals duurzaamheid en bevolkingsgroei. Er is een gratis ArcGIS variant voor scholen beschikbaar.

ArcGIS is geen eenvoudige tool, maar het helpt je leerlingen wel met analytische vaardigheden en het interpreteren van data. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen om de impact van stedelijke ontwikkeling op het milieu in hun eigen omgeving te onderzoeken.

Voorbeeld: Laat leerlingen data over bevolkingsdichtheid of klimaatverandering analyseren. Ze kunnen kaarten maken die trends in de tijd weergeven, bijvoorbeeld de groei van steden of de afname van bossen. Of laat leerlingen thematische kaarten maken over verschillende onderwerpen, zoals de verspreiding van verschillende culturen of economische activiteiten in een regio. 

Virtuele excursies

Met virtuele excursies laat je leerlingen kennis maken met nieuwe plekken, zonder dat jullie de schoolbanken uit hoeven. Met AI-gestuurde technologieën kunnen leerlingen virtueel door regenwouden, woestijnen of zelfs de Antarctische ijsvelden “wandelen.” Je hebt er wel een VR bril en een app, zoals ExpeditionsPro, voor nodig. 

Dit maakt de aardrijkskundeles een stuk leuker en interactiever! Natuurlijk kun je de virtuele wandelingen opvolging geven me een groepsdiscussie en vragen stellen over de locaties die ze hebben bezocht of hier werkbladen en opdrachten aan koppelen. 

AI-gestuurde simulaties

Je kunt AI-tools ook gebruiken om simulaties van natuurlijke fenomenen te creëren. Denk aan het simuleren van golven, het broeikaseffect of aardbevingen, overstromingen en andere natuurrampen. Je kunt hiervoor een tool als PhET Simulations eens bekijken, waarvan veel simulaties ook in het Nederlands beschikbaar zijn. 

AI-gestuurde quizzen en assessments

Een van de leukste manieren om AI in de aardrijkskundeles te integreren, is door gebruik te maken van AI-gestuurde quizzen. Deze tools kunnen automatisch vragen genereren op basis van de lesstof die je hebt behandeld. Zo krijgen leerlingen gerichte vragen die aansluiten bij hun kennisniveau en interesses. Bovendien kunnen ze meteen feedback krijgen op hun antwoorden, waardoor ze sneller leren waar ze nog meer aandacht aan moeten besteden.

Tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld Quizlet, Kahoot en Socrative. Wist je dat je met AI in een handomdraai Kahoot-quizzen kunt maken? Bekijk hier hoe dat werkt.

Aardrijkskunde AI
AI onderwijs

Kaarten maken met AI

Een erg leuke (en best wel makkelijke) toepassing van AI in de aardrijkskundeles, is het laten maken van kaarten door AI. Dat kan, als je er een beetje behendig mee wordt, letterlijk binnen een minuut. 

Bedenk eerst een onderwerp voor een kaart die je wilt maken. Vervolgens kun je een AI-tool gebruiken, zoals ChatGPT, om een CSV-bestand te genereren met de benodigde gegevens. Stel ChatGPT een vraag zoals:

"Maak een CSV-bestand dat kan worden geïmporteerd in Google My Maps. Zorg ervoor dat alle gegevens die komma's bevatten tussen dubbele aanhalingstekens staan. Het onderwerp van de kaart is [ONDERWERP]. Elke locatie moet [VERBAND HOUDEN MET HET ONDERWERP]. Voeg minimaal [AANTAL] locaties toe. Gebruik de volgende kolommen in het CSV-bestand met bijbehorende gegevens voor elke locatie: [ITEM] - [DETAIL] [BREID UIT NAAR BEHOEFTE]."

Je kunt het CSV-bestand downloaden of de gegenereerde gegevens zelf in een tekstbestand plakken en opslaan als een .csv-bestand. Ga vervolgens naar mymaps.google.com en maak een nieuwe kaart aan. Importeer het CSV-bestand. Bij het instellen selecteer je de velden "Latitude" en "Longitude" en klik je op "Doorgaan". Kies vervolgens welke tekst je als titel van de locaties wilt gebruiken en klik op "Voltooien" om de kaart af te genereren.

Je kunt de kaart verder aanpassen en delen met bijvoorbeeld je leerlingen. Daarnaast kun je je leerlingen zelf de opdracht geven om een soortgelijke kaart te maken. Ze kunnen hierbij een onderwerp kiezen, relevante locaties verzamelen en een eigen CSV-bestand genereren om in Google My Maps te importeren.

 

Ga aan de slag!

Zoals je ziet zijn er best veel mogelijkheden om AI ook in de aardrijkskundeles toe te passen. Maar, je moet er wel mee durven experimenteren. Ga dus gewoon aan de slag en probeer wat tools en methodes uit. Kies vervolgens de tool uit waar je je prettig bij voelt en bedenk er een leuke les bij. Gebruik jij al AI in de aardrijkskundeles? Dan lezen we graag in een reactie hoe je dat doet! 

Meer leren over AI in het onderwijs?


> Wil je optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die ChatGPT biedt voor het onderwijs?
Volg dan onze training AI & ChatGPT in de klas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor tips, gratis materiaal en laatste updates!